نتايج يك بررسي بر ايجاد محدوديت حركت مفصلي در دست‌ها و پاي‌هاي بيماران ديابتي تاكيد دارد. 

یزدفردا به نقل از  ايسنا -  دكتر جمشيد هراتيان و دكتر محمد افخمي از اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد در يك طرح تحقيقاتي محدوديت حركت مفصلي در بيماران ديابتي مراجعه كننده به مركز تحقيقاتي درماني ديابت يزد را بررسي كردند.

ديابت از بيماري‌هاي شايع آندوكرين است كه با عوارض مختلف از جمله مفصلي همراه مي‌باشد و دست‌ها محل شايع عارضه مفصلي ديابت مي‌باشند كه تحت عنوان diabetic cheiroarthropathy ناميده مي‌شود.

در اين پژوهش 150 بيمار ديابتي و 152 نفر شاهد كه از نظر سن و جنس با هم تطابق داده شده بودند،‌ جهت بررسي محدوديت حركت مفصلي مورد مطالعه قرار گرفتند.

محدوديت حركت مفصلي به وسيله گونيومتراندازه‌گيري شد و افرادي كه prayer sigen مثبت داشتند، به عنوان مبتلايان به cheirdarthropathy تقسيم بندي شدند.

بر طبق نتايج اين تحقيق، تعداد150 بيمار ديابتي و ده نفر شاهد cheirdarthropathy داشتند و متوسط دامنه حركتي در مفاصل متاكارپوفانرئال در بيماران ديابتي مورد مطالعه نسبت به گروه شاهد كاهش يافته و از نظر حركت مفاصل ساب تالار نيز ميزان eversion در بيماران ديابتي مورد مطالعه نسبت به گروه شاهد كاهش نشان داده است.

نتايج اين پژوهش، بيانگراين نكته است كه محدوديت مشخص حركت مفصلي در بيماران ديابتي وجود دارد. محدوديت حركتي كه در اين بررسي بوسيله گونيومتر اندازه‌گيري مي‌شد، با prayer sigen مثبت مطابقت داشت و اين تطابق نه تنها در مفاصل دست‌ها بلكه در محدوديت مفاصل اندام تحتاني مشخص شده است، كه نشان دهنده اختلال ژنراليزه بافت همبند در اين بيماران مي‌باشد.

در پايان توصيه شده است كه از cheiroarthropathy يا prayer sigen به جاي استفاده از گونيومتر واندازه مفاصل جهت بررسي محدوديت حركتي در بيماران ديابتي استفاده شود
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا